Tuesday

Hati-hati membuat pinjaman peribadi bank

Pinjaman peribadi boleh dibuat dengan pelbagai alasan. Tambahan pula sekarang ini proses permohonan personal loan menjadi sangat mudah terutamanya pinjaman peribadi kepada kakitangan awam. Bank seperti Bank Rakyat, CIMB, Ambank dan BSN merupakan bank yang terkenal dengan pinjaman peribadinya. Hari ini proses kelulusan atau penolakan permohonan dapat diketahui dengan segera atau paling lewat dalam beberapa hari sahaja. Jika anda tidak pernah membuat loan sebelum ini dan bergaji RM 1000.00 keatas,permohonan anda dijamin lulus. Rata-rata bank diatas tidak  memerlukan penjamin kerana mengkehendaki pemohon membeli insurans. Hal ini tidak terjadi kepada peminjam yang bekerja di sektor swasta.Biasanya untuk memohon pinjaman peribadi, pemohon perlu menganggotai koperasi bank tersebut untuk menikmati kadar faedah yang lebih rendah.Yuran koperasi akan dipotong secara automatik setiap bulan. Kalau dahulu Bank Rakyat contohnnya mewajibkan pemohon membeli saham mereka. Kini syarat tersebut tidak diguna lagi. Jelasnya hari ini lebih mudah untuk mendapatkan pinjaman peribadi daripada pinjaman pembelian rumah atau pinjaman perniagaan. Kenapa hal ini terjadi?

Pilihan untuk membuat pinjaman peribadi perlu dilakukan hanya selepas meneliti pilihan lain. Alasan paling popular seseorang membuat pinjaman adalah untuk mengkonsolidasikan hutang lain. Perkara ini dilakukan terutamanya bagi mereka yang membuat personal loan di pelbagai bank. Jika anda mengambil pinjaman peribadi cimb untuk alasan ini, adalah penting untuk lunaskan semua hutang lain. Bayar semua hutang piutang yang ada termasuk kad kredit,baki bulanan kereta dan motosikal, pinjaman Court, pinjaman along (jika ada) dan lain-lain. Jika anda tidak lakukan ini anda akan mendapati diri anda masih terbelenggu dengan banyak lagi
bayaran bulanan dan bayaran pinjaman peribadi. Pinjaman peribadi adalah cara yang baik untuk membeli kenderaan yang second hand yang lebih murah. Jika anda memilih untuk membeli kenderaan terpakai adalah lebih baik membeli dengan tunai. Ini kerana  sesetengah bank mengenakan caj bunga yang mahal untuk kenderaan lama. Pembelian secara tunai dari wang personal loan amat menjimatkan.

Pendidikan adalah sangat penting. Kadangkala sesetengah individu tidak memenuhi syarat untuk mendapat bantuan kewangan.Walaupun sekarang ini terdapat kemudahan pinjaman PTPTN dan JPA namun tidak semua orang hendak bergantung kepada pinjaman itu. Sesetengah ibubapa rela mengambil personal loan sendiri untuk membiayai anak-anak yang belajar terutama di kolej-kolej swasta yang menyediakan pendidikan yang lebih bermutu.Tambahan pula sekarang ini PTPTN akan mengambil tindakan memotong gaji terus dari peminjam mulai Jun 2011. Jadi tiada lagi sesiapa boleh lari dari membayar setelah mereka bekerja. Maka menggunakan pinjaman peribadi untuk membayar kos pengajian adalah idea bagus.



Bil perubatan dan pembedahan kecemasan boleh memberi beban sangat berat dan boleh menjejas pendapatan bulanan anda. Walaupun anda mempunyai insurans kesihatan, silap haribulan kos perubatan terutama penyakit kritikal tidak mampu ditanggung oleh insurans. Tambahan pula rata-ratanya golongan pekerja biasa hanya mengambil jumlah insurans yang  kecil. Maka pinjaman peribadi bank dapat membantu di saat seperti ini dengan ansuran bulanan yang lebih kecil. Ada juga individu menggunakan bsn pinjaman peribadi untuk membayar wang muka rumah kerana mereka tidak mempunyai simpanan yang mencukupi untuk itu. Maka pinjaman peribadi boleh membantu orang ramai memiliki rumah dan juga membuat renovation. Kebanyakan harga rumah di bandar-bandar besar hari ini adalah mahal dan sentiasa meningkat. Kebiasaannya 10% pendahuluan diperlukan dan juga termasuk duit lawyer. Kebanyakan orang tiada saving yang mencukupi untuk membayar semua itu dan perlu membuat pinjaman peribadi. Pinjaman peribadi islam mungkin satu-satunya cara bagi menanggung kos perkahwinan. Sekarang ini bukan luar biasa lagi jika berkahwin dengan menggunakan duit loan- duit loan dari Bank Rakyat.Dari rakyat untuk rakyat katakan! Sebenarnya kita perlu merancang perkahwinan dan tidak berbelanja berlebihan untuk berkahwin. Tetapi sesetengah orang mempunyai selera berlainan dan ingin membuat Wedding Of The Year.  Pastikan jumlah dipinjam tidak terlalu besar dan mampu membayar bayaran bulanan kerana kita semestinya tidak mahu memulakan perkahwinan dengan stress kewangan.

Kebanyakan dari kita bekerja begitu keras dan kita jarang dapat mengambil cuti panjang. Personal loan bank boleh membantu merealisasikan impian percutian ke Bali atau ke Thailand. Kebanyakan orang sering memasang impian untuk bercuti ke destinasi seperti itu tetapi mereka tidak dapat mencapainya. Jadi dengan duit loan Bank Rakyat dapatlah kita merasa percutian ke luar negara. Pinjaman peribadi boleh dibuat dengan pelbagai alasan hingga ada yang muflis gara-gara berhutang tanpa memikirkan kesan buruknya. Membuat pinjaman peribadi ada kebaikan dan keburukannya. Saya rasa terdapat lebih banyak alasan yang belum saya sebutkan. Ada yang menggunakan personal loan bank tanpa tujuan tertentu dan suka-suka kerana menurut rakan-rakan.Wang habis begitu sahaja tanpa mendapat hasil apa-apa sedangkan ansuran bulanan 20 tahun menunggu masih belum start dibayar. Kuncinya adalah bertanggungjawab secara kewangan dan pastikan anda secara realistik dan boleh membayar kembali pinjaman peribadi yang dibuat.

p/s- cara buat pinjaman peribadi sekarang dah mudah- untuk kakitangan awam sahaja. Hanya perlu pergi ke bank pilihan contohnya Bank rakyat dan bawa slip bersama pengesahan majikan. Tapi pastikan anda tiada blacklist. Sekarang ni Bank Rakyat tidak memerlukan penjamin lagi, cuma kena bayar insurans.Tempoh pinjaman juga dipanjangkan sehingga 30 tahun dan amaun up to RM 100,000. Satu lagi MBSB (Malaysian Building) juga offer loan peribadi dan mudah untuk apply. Sedikit hari lagi Koperasi Angkasa akan dijadikan sebuah bank maka senangla kakitangan awam nak buat loan lepas ni. :)

Kira Loan Anda


Gandakan wang anda dengan Google Adsense!Nak tahu caranya Klik sini!

p.p.s - kakitangan awam tidak dibenarkan membuat sebarang pinjaman peribadi sekiranya baki gaji dibawah 40%. Bagaimana untuk kira baki gaji?

Contoh; Gaji Kasar = RM 3000.00
Potongan Dalam Slip = RM 1000.00
Gaji Bersih = RM 2000.00

Peratusan Baki Gaji

Gaji Bersih/Gaji Kasar

RM 2000.00 / RM 3000.00 = 66% (masih layak)

10 comments:

Anonymous said...

Pekerja sektor kerajaan bolehlah membantu saudara mara mereka yang bekerja di sektor swasta membuat pinjaman peribadi untuk mendapat 'low interest rate'.

hajihamat said...

berhati-hati bila menjadi penjamin kepada orang lain. jika pemimjam tersebut sangkut maka anda yg merana.sekarang bank tidak memerlukan penjamin kerana telah ada insuran.

adabank said...

thank for sharing. satu lagi elakkan diri dr buat pinjaman dari koperasi2 yg ditubuhkan semata-mata untuk jd orang tengah. mereka ni lintah darat tak tumpah macam along.interestnya tinggi dr bank biasa.tp kalau dh blacklist nam wat camna kena guna jugka ler....

nikcke said...

sokong @adabank koperasi ie. kowaja, kopejal ntah apa lg. skrg dh macam2 buat semata-mata utk cari untung dgn pinjaman peribadi trutama kakitangan awam. dah tu interest lebih 6 % pun ader.blacklist pon elak la guna diorang.

p/s tp lebih baik dr pinjam along.

Sitiz said...

kalau ada sesapa yg nak apply dgn bank, email saya di nisha76_k@yahoo.com. InsyaAllah, saya cuba tolong.

akuchey said...

@sitiz dok kt mana tak tau? lokasi sitiz dan bank mana? senang kalau tau info sikit kan.

orangutra said...

jangan terpengaruh nk buat pinjaman peribadi.aku dh terkena menyesal duit habis macam itu sahaja.rata2 penjawat awam buat pinjaman suka-suka.tp kalau nk kawin tu terpaksa la..

nasri said...

kalau betul² memerlukan boleh emel saya di m.nasrisaleh@gmail.com

Anonymous said...

ingin tahu krateria sama ada boleh meminjam loan peribadi..email saya
perunding_rce_yayasan@yahoo.com

Pinjaman Peribadi MBSB said...

post yg bermanfaat. Kepada pembaca yang memerlukan pinjaman peribadi daripada MBSB contact saya Azfar 011-29023242(Kuala Lumpur &Selangor)
http://planetseroja.blogspot.com/